Sayı: 12
Tarih: Mayıs 2016

EN | TR

Marine Harvest Turkey Yönetim Kurulu Üyesi Bülent Işık: "Marine Harvest Türkiye bir buçuk yılda yüzde 130 büyüdü"


Dünyanın en büyük somon balığı üreticisi olan Marine Harvest Norveç, bir buçuk yıl önce Türkiye’de açtığı ofisi ve üretim tesisiyle 2015 yılında hem tonaj hem de ciro bazında yüzde 130 büyüdü. Aynı zamanda ASC sertifikası ile dünyanın en yüksek kalite standardına sahip somonlarının satışını yapan Marine Harvest Türkiye’nin önümüzdeki dönem hedefi ise 100 milyon TL. Firmanın Türkiye Yönetim KuruIu Üyesi BüIent Işık ile markanın bir buçuk senede Türkiye’de neler yaptığını, sektörün durumunu ve firmanın hedeflerini konuştuk.

Yaklaşık 2 yıI önce Türkiye‘ de bir ön araştırma yapan somon balığı üreticisi devi Marine Harvest Norway, Türkiye‘ de bir şirket kurma kararı alarak BüIent Işık ‘a ulaşıyor. Kendisinden bu sektördeki profesyoneIIerden oluşan bir ekip kurmasını istiyor. 23 yıldır su ürünleri sektöründe yoğunlukla somon balığı konusunda çalışan Işık, Ayten Öztürk ve Levent Sahir KıIıçcıoğIu‘nu yanına alarak yola çıkıyor. 2014 Yılı Temmuz ayı itibariye de Norveç‘ten Türkiye‘ye taze somon balığı ithal ederek IstanbuI‘ da– ki merkez ofisini ve TuzIa‘ daki üretim tesisini hayata geçiriyor.

Amerikan Borsası’nda yer alan tek su ürünleri firması Marine Harvest, taze bütün somon balık ve taze somon fileto ürünleriyle K.K.T.C‘ye ihracat yapıyor. Marine Harvest‘ın dış pazarda adından fazlaca bahsettiren bir marka olduğuna değinen Işık, "İlerleyen günlerde global politikamız gereği ihracat için uygun gördüğümüz Orta Doğu, Yakın Doğu ve Türkiye Cumhuriyetleri’ne ihracata başlayacağız" diyor. Marine Harvest Norveç‘ in dünyada 27 noktada ofisi ve işiteme tesisi, tüm dünyada 11 bin 700 çalışanı bulunuyor. "Marine Harvest Norveç dünyanın en büyük somon balığı üreticisi. İskoçya, İzlanda, Norveç, Şili ve Kanada‘ da çiftliklerimiz bulunuyor. Dünyadaki somon üretiminin yüzde 25‘ i Marine Harvest tarafından karşılanıyor" diyen Işık; üretimini ve ticaretini yaptıkları HaIibut, Trout, KaIkan gibi Norveç menşeili tüm ürünlerin ithalatına ve satışına başlayacaklarını dile getiriyor. Ayrıca firmanın Şili‘ deki tesislerinde donuk – işlenmiş, çeşitli ürünlerini ithal edip pazara sunacaklarını bildiriyor. Marine Harvest yılda 450 bin ton somon balığı üretiyor. Yıllık yakışık 3,5 milyar Euro ciroya sahip şirket Amerikan Borsası‘nda yer alan tek su ürünleri firması olarak anılıyor.

”Marine Harvest ”ASC" sertifikalı somon balığı üreticisi"
Marine Harvest bir AquacuIture Stewardship CounciI ( ASC) sertifikalı somon balığının üreticisi. Doğa dostu, çevreye ve doğal yaşama uygun, somon yetiştiriciliği gerçekleştiren Marine Harvest Turkey, ASC sertifikalı ürün tercih eden müşterileri için dünyanın en yüksek kalite standardına sahip somonlarını satışa sunuyor. Horeca’dan nihai tüketiciye, perakendeden toptancıya Firma dünyanın en sağlıklı balığı olduğu kabul edilen taze ve bütün Norveç Atlantik somonunun Türkiye‘ye ithalatını gerçekleştiriyor. İşlenmiş, taze, dondurulmuş ve MAP somon balığı ürünleri ve türevleri, somon fileto, somon fileto porsiyon, somon dilim, somon füme (yakın zamanda) vb.
firmanın ürün yelpazesini oluşturuyor. Markanın ürünleri Carrefour, ReaI, Tesco, Migros, Makro Center gibi zincir maketlerden, yerel marketlere ve şarküterilerden tüm Türkiye‘ deki balık haIIerinden, balık toptancılarına kadar ulaştırılıyor. Dolayısıyla firmanın Horeca‘ dan nihai tüketiciye, perakendeden toptancıya uzanan geniş bir müşteri portföyü bulunuyor.

”Somon balığımızı EDT kanalında fileto ve steak olarak sunuyoruz"
Türkiye‘ de ev dışında yemek yeme alışkanlığının 1980’li yıllardan itibaren başladığını dile getiren Işık, aynı yıllarda catering şirketlerinin ve 1990’lı yıllarda da beş yıldızlı otellerin açılması ile pazarın gelişmeye devam ettiğini vurguluyor. Işık; “Başta otel ve restoranlar olmak üzere her türlü iş yerinin temizlik, gıda ve sarf malzemeleri tedariğinin sağlandığı bu yeni pazar, ev dışı tüketim sektörünü oluşturdu. Sektörün büyümesinde önemi gittikçe artan sektörel eğitim danışmanlığı ve teknik destek alanlarında ihtiyaçlar oluşacaktır. Ve önümüzdeki yıllarda ekonomik gelişmelere bağlı olarak daha gelişeceğini düşünebiliriz. Bu düşüncemiz dolayısıyla taze bütün somon balığını aynı zamanda daha az ve sabit gramajlı porsiyon vakumlu ambalajlar şeklinde fileto ve steak (dilim) olarak satışa sunuyoruz ” açıklamasında bulunuyor.

”Marine Harvest’ı farklı kılan; seçtiği balık türü"
Marine Harvest, Norveç Çiftlik Somonu‘nda bir ilke imza atan firma. Marine Harvest‘ı bu sektörde farklı kılan bir diğer noktanın seçtiği balık türü olduğuna dikkat çeken Işık şöyle devam ediyor: "1965 yılında genlerini dereden elde etmiş oIan ‘ Mowi SaImon‘ oIarak adlandırılan bu hareketli somon balığı türünü günümüze kadar taşımayı başardık. Bu balık özellikle suşi yapımında kalite ifade ediyor. Üç yanı denizlerle çevrili Türkiye‘ de maalesef balıkçık hakkettiği noktada yer almıyor. Türkiye‘ de kişi baçı tüketim 8 kg olarak söyleniyor. Balık ununa giden hamsiyi de halk yiyormuş gibi kabul edildiği için bu rakam çıkıyor. Deniz ve tatlı sudan yakalanan balık ile birlikte kayıtlı olarak ülkemizde yılda 710 bin ton civarı balık girmektedir. Bunun 160 bin tonu ihracat, 140 bin tonu balık ununa ayrılmaktadır. Bu rakamları düşündüğümüzde tüketime 410 bin ton civarı balık kalmaktadır. Dolayısıyla 79 milyon nüfusu olan Türkiye’de ortalama 5,2 kg daha gerçekçi bir rakam olarak ortaya çıkmaktadır. Dünya tüketiminde ise aşağıdaki tablo hangi düzeyde olduğumuzu göstermektedir.”

Sıralama Ülkeler Tüketim (Yıllık Kişibaşı KG)
1 Maldives 139,0
2 Iceland 88,3
3 Kiribati 72,4
4 Portugal 61,1
5 Sevhelles 57,4
6 Japan 56,1
7 South Korea 56,1
8 Antigua and Barbuda 54,6
9 Malaysia 53,2
10 Burma (Myanmar) 50,8
11 Norway 50,6
12 French Polynesia 47,4
13 Samoa 45,5
14 Crenada 43,9
15 Spain 42,9
16 Lithuania 40,7
17 Barbados 40,5
18 Finland 36,7
19 Philippines 36,4
20 Bermuda 35,0

World 18,5

”100 milyon TL hedefimiz bulunuyor"
Bu seneki hedeflerini sorduğumuzda Bülent Işık; " Yatırımlarımız tamamlanmak üzere. Her gün yeni projeler geliştirerek büyüyoruz. Bu yılki yatırımlarımızın tamamlanmasının ardından 100 milyon TL hedefimiz bulunuyor. Katma değerli Ürünlerimizle; somon füme çeşitlerimizle, porsiyonlanmış MAP ambalajlı ürünlerimizle kısa bir süre sonra sizleri buluşturacağız. Biz büyüdükçe elbette çözüm ortaklarımız daha da fazla olacak. Şirket olarak istihdam sağlayacak, çözüm ortaklarını çoğaltacak bir şirketiz. Şirketimizle birlikte sektörün de gelişmesini sağlamak isteyen yatırımcı bir firmayız. Yeni bir şirket olmamıza rağmen 2015 yılında Türkiye’deki pazarı yüzde 130 büyüterek hem tonaj hem ciro bazında hedeflerimizi yakaladık” açıklamasında bulunarak sözlerine son veriyor.

Röportaj: Food In Life, İpek Portakal
http://foodinlife.com.tr/haber/31109





 | Ana Sayfa | Hakkında | Ürün | Çalışanlar | Ulaşım |